Sähköautojen latausvaihtoehdot
Tuemme sähköisen liikenteen kehitystä tarjoamalla asukkaillemme mahdollisuuden sähköautojen lataukseen omalla kotipihalla. Asennamme latausasemia suunnitelmallisesti omistamiimme kiinteistöihin, aina useamman latausaseman kerrallaan. Sähköautoja ladataan jo yli 300:ssa TA:n kohteessa.
Latausasemaa voi joutua odottamaan useita kuukausia. Väliaikaisratkaisuna tarjoamme mahdollisuutta tilapäislataukseen, jossa lämmitystolpan rakennetta muutetaan siten, että lämmitystolppa soveltuu sähköautojen lataukseen.
TA:lla käytössä olevat latausvaihtoehdot on esitelty alla. Saatavilla olevat vaihtoehdot vaihtelevat kohteittain.

Miten voin saada sähköauton latausaseman?
TA-latausratkaisun tai TA-Basiclatauksen mukainen latausasema tai tilapäislatausratkaisu ovat mahdollisia, jos hallinnoimme parkkialuetta ja pysäköintipaikan sähköt tulevat meidän sähkömittaristamme. TA-latausratkaisu voidaan tilata, mikäli sinulla on sähköauto. Mikäli tilanteesi muuttuu, eikä sinulla olekaan enää tarvetta sähköauton lataukselle, ilmoitathan siitä meille.
Ilmoita kiinnostuksesta sähköauton lataukseen täyttämällä tämä lomake ja toimittamalla se talosi kiinteistösihteerille. Kiinteistösihteerien yhteystiedot löydät hakutoiminnolla täältä.
Latausasemat asennetaan keskitetysti
Uusia latausasemia asennetaan ensisijaisesti kohteisiin, joissa on jo useampia tilapäislataajia. Osana asennusten suunnittelua kohteen asukkaille lähetetään kohdekohtaisesti kysely koskien lataustuotteen valintaa. Kyselyn tulosten perusteella valitaan kumman lataustuotteen (TA-latausratkaisu / TA-Basiclataus) mukaiset latausasemat kohteeseen asennetaan. Yhteen kohteeseen asennetaan vain yhtä latausasematyyppiä.
Latausasemat asennetaan keskitetysti, joten latausasemaa ei välttämättä aina voida asentaa juuri sinun omaan pysäköintipaikkaasi. Myöskään tilapäislatausta ei välttämättä aina voida asentaa omaan pysäköintipaikkaasi. Kiinteistösihteeri auttaa sinua, mikäli paikkoja pitää vaihtaa.
Latausasema tai muu latausratkaisu saatetaan asentaa myös pysäköintipaikalle, jonka haltijalla ei ole sähköautoa tai ladattavaa hybridiä. Tällöin latausasemaa ei käytetä lataukseen eikä pysäköintipaikan haltijalle aiheudu ylimääräisiä kuluja. Mikäli sinulla ei ole sähköautoa, olet kuitenkin velvollinen tarvittaessa luovuttamaan latausasemalla varustetun paikkasi sähköautoilevalle naapurille. Tässä tapauksessa järjestämme sinulle korvaavan pysäköintipaikan. Samalla periaatteella toimimme myös tilapäislatausten kanssa.
Kun paikkoja vaihdetaan edellä kuvatulla tavalla, sähköautoilija saa latausaseman tai tilapäislatauksen ja ei-sähköautoilija voi tukea kestävää kehitystä. Samalla tämä teko parantaa lämmitystolppien ja sähköjärjestelmän asianmukaista käyttöä. Mikäli pysäköintipaikkoja on vähemmän kuin asuntoja ja pysäköintipaikkoja joutuu jonottamaan, ei sähköautoilija kuitenkaan pääse jonon ohi.
Sähköauton latauksesta tehdään aina sopimus
Kun olemme asentaneet latausaseman, kiinteistösihteeri toimittaa sinulle allekirjoitettavaksi uuden sopimuksen, jossa on huomioitu myös latausratkaisu. Tämän jälkeen voit hakea käyttöoikeuden parkkiruutuusi eParking –sovelluksen avulla erillisen ohjeen mukaan.
Myös tilapäislataus on sallittua vain, kun siitä on sovittu pysäköintipaikkasopimuksessa. Mikäli tarvitset tilapäislatausta, teette kiinteistösihteerin kanssa uuden sopimuksen, jossa on huomioitu myös latausratkaisu. Sopimuksenteon jälkeen lämpötolpan rakennetta muutetaan ja lataustolppaan kiinnitetään tarra. Tarran avulla sekä kohteen kiinteistömanageri että muut asukkaat tunnistavat, että lataus on sopimuksenmukainen.
Millainen latausratkaisu meillä on käytössä?
Laturit toimivat älypuhelimeen ladattavalla eParking -sovelluksella. Latausasemassa ei ole omaa kiinteää johtoa, vaan huolehdit latausjohdon hankkimisesta itse. Samoin lohkolämmitinkaapelit hankit itse.
Latausasemassa on energiamittari, joka mittaa käytetyn lataussähkön määrän. Seuraamme laskutusta varten kuinkin latausaseman sähkön käyttöä.
1. Tilapäislataus
Tilapäislataus tarkoittaa nimensä mukaisesti väliaikaista ja nopeasti toteutettavissa olevaa latausratkaisua, joka palvelee asukkaita, kunnes kiinteistöön asennetaan latausasemat. Tilapäislatauksessa käytätetään hyväksi kiinteistön olemassa olevia lämmitystolppia muuttamalla tolpan rakennetta. Lataus- ja lohkolämmitinkaapelit tulee hankkia itse.
Tilapäislataus soveltuu erinomaisesti ladattaville hybrideille. Myös täyssähköautoille tilapäislataus on normaalissa arkiajossa riittävä. Autojen latausinfrastruktuuri on laaja kokonaisuus, ja kotipihan lisäksi autoja ladataan muun muassa työpaikoilla, kaupoissa ja julkisilla latausasemilla. Tällöin täyssähköauton akku harvoin pääse tyhjentymään kokonaan. Kotona ja työpaikoilla latausajat ovat usein pitkiä, joten pienempikin latausteho riittää akun täyttämiseksi seuraavia ajoja varten.
Tilapäislatauksen ominaisuudet:
- Jatkuva lataus ilman ajastinta.
- Latausteho yksivaiheisena 1,84 kilowattia eli 8 ampeeria.
- Schuko -pistorasia sähköautolataukselle tai lohkolämmittimelle.
- Ei energiamittaria.
- Ei älykästä tehonhallintaa
Lataushinta maksetaan normaalin autopaikkamaksun lisäksi. Palvelun hinta on kiinteä ja se sisältää ladatun sähköenergian, energian siirtomaksut sekä verot. Maksu laskutetaan samalla tavalla kuin pysäköintipaikkamaksut (koontilasku koko vuodelle tai sähköinen lasku).
Tilapäislataus ei ole älykäs lataustapa eikä kiinteistön sähkötehonhallintaa ole mahdollista toteuttaa tilapäislatauksen yhteydessä. Siksi vain osa kiinteistön lataustolpista voidaan muuttaa tilapäislataukseen soveltuviksi. Soveltuvat tolpat selvitetään aina kohdekohtaisesti. Tilapäislatauksesta on aina tehtävä sopimus. Tilapäislataukseen soveltuvat pysäköintipaikat, joista on tehty lataussopimus, on merkitty oranssilla TA-lataus-tarralla.

HUOM! Tilapäislatauksen osalta turvallinen lataus on sallittu vain 8 ampeerin sähkövirralla, suuremmalla virralla lataaminen on vaarallista ja siksi kielletty (TUKESin ohjeistus). Lataaja vastaa siitä, että lataus tapahtuu sallitulla 8 ampeerin sähkövirralla. Mikäli autoa ladataan suuremmalla virralla, vahingon sattuessa vastuu vahingosta on lataajalla.
2. TA-Basiclataus
Toteutamme TA-Basiclatauksen 3,6 kW superschukolatureilla.
- Latausteho yksivaiheisena on enintään 3,6 kilowattia (16 ampeeria).
- Superschukopistorasia sähköautolataukselle.
- Pistorasiaa voi käyttää ajastimella myös lohkolämmittimelle, pistorasian ajastus tapahtuu eParking -sovelluksen kautta.
- MID-energiamittari lataussähkön laskutusta varten.
- Laturin kanteen sopiva avain toimitetaan parkkiruudun haltijalle.
- Kuormanhallinta katkaisee latauksen, kun lataustehoa pitää rajoittaa.
Toisin kuin Type 2-latausasemilla superschukolatauksessa kuormanhallinta ei voi rajoittaa latausvirtaa, vaan lataus joudutaan katkaisemaan tehonrajoitustilanteessa. Tehonrajoitustilanteessa kaikkien latausasemien latausta ei kuitenkaan katkaista samanaikaisesti ja kuormanhallinta vuorottelee latausasemien välillä.
Latausasema aktivoituu eParking sovelluksen avulla.
Yhteiset pysäköintialueet (esim. kerrostalojen tai rivitalojen kaikkia asukkaista palveleva pysäköintialue) ovat kokonaan meidän hallinnassamme ja pysäköintialueen latausasemien virta syötetään kiinteistökeskuksesta. TA-latausratkaisupalvelun hinta maksetaan normaalin autopaikkamaksun lisäksi. Katso latauspalvelun hinta.
TA-latausratkaisusta poikkeavia latausasemia ei saa asentaa, koska eri valmistajien tuotteet eivät toimi yhtenä kokonaisuutena kiinteistön sähkötehohallinnan näkökulmasta.
3. TA-Latausratkaisu
Toteutamme latausratkaisun Harju Elekter A5 11 kW:n latureilla.
Lisätietoja latausratkaisuista:
- Latausteho yksivaiheisena on enintään 3,6 tai kolmivaiheisena 11 kilowattia.
- Type 2 -pistorasia sähköautolataukselle.
- 16A-pistorasia ajastimella lohkolämmittimelle pistorasian ajastus tapahtuu eParking -sovelluksen kautta.
- MID-energiamittari lataussähkön laskutusta varten.
- Elekter A5 laturin kanteen sopiva avain toimitetaan parkkiruudun haltijalle.
- Latausasemissa on älykäs tehonhallinta.
Älykäs latausasema
TA-Latausratkaisussa sähköautojen lataukseen käytetään standardoitua Type 2 -liitintä. Älykäs latausasema osaa tunnistaa, kuinka monta sähköautoa latautuu samanaikaisesti. Tarvittaessa latausasema rajoittaa sähköautojen lataustehoa siten, ettei talon sähköverkko kuormitu haitallisesti. Asentamamme latausasemat ovat 3,6 kW tai 11 kW Type-2 lataus latausasemia. Kiinteistön sähköverkko mahdollistaa melko suuren lataustehon, mutta sähköautojen lisääntyessä joudumme kuorman hallinnalla vähentämään lataustehoja.
Latausasema aktivoituu eParking sovelluksen avulla. Katso ohjeet sovelluksen käyttöön.
Latausaseman pistorasiaa voi käyttää myös auton lämmittämiseen
TA-latausratkaisussa latausasemassa on myös Schuko-pistorasia, joka on tarkoitettu lämmityskäyttöön. Latausaseman pistorasiaa voi siis käyttää myös auton lämmittämiseen lohkolämmittimellä. Latausasemalla varustetut pysäköintipaikat soveltuvat näin myös ei-sähköautoille. Lohkolämmitintä ja latausta ei voi kuitenkaan käyttää samanaikaisesti, koska latausasema estää tämän. Latausaseman schuko-pistorasiaa eli lämmityspistorasiaa ei saa käyttää auton lataamiseen. Schuko-pistorasia ei kestä latausvirtaa ja voi aiheuttaa vaaratilanteen.
Huomaathan, että
Latausasemissa ei ole omaa kiinteää latauskaapelia, vaan huolehdit latauskaapelin hankkimisesta itse. Samoin lohkolämmitinkaapelit hankit itse.
Muitakin latausratkaisuja saattaa olla käytössä esimerkiksi, jos pysäköintipaikat sijaitsevat naapuritalojen kanssa yhteisellä pysäköintialueella tai pysäköintipaikkoja hallinnoi erillinen pysäköintiyhtiö. Tällöin TA ei voi yksipuolisesti tarjota vain TA-latausvaihtoehtoja, vaan latausratkaisusta sovitaan aina naapuritalojen hallinnon kanssa.
Asukkaiden omien latausasemien asennus on kielletty, koska sähköautojen latausjärjestelmän on toimittava yhtenäisenä kokonaisuutena kiinteistön kuormanhallinnan näkökulmasta.
Katso pysäköintipaikkojen järjestyssäännöt asukasoppaastamme.

Mitä sähköauton lataus maksaa?
Hinnaston sähköauton lataukseen löydät asiakaslaskutushinnastostamme.
Uusien latausasemien asennukset
Kehitämme latausinfraamme jatkuvasti. Kohteisiin, joissa ei ole vielä latausasemia, toteutetaan ensin tilapäislatauksia tarpeen mukaan. Tilapäislataus tarkoittaa nimensä mukaisesti väliaikaista ja nopeasti toteutettavissa olevaa latausratkaisua, joka palvelee asukkaita, kunnes kiinteistöön asennetaan latausasemat. Tilapäislatauksessa käytätetään hyväksi kiinteistön olemassa olevia lämmitystolppia muuttamalla tolpan rakennetta.
Latausasemien suunnittelu aloitetaan, kun kohteessa on useampia tilapäislataajia. Ensisijaisesti asennetaan TA-Basiclatausta. Latausasemia asennetaan myös esim. peruskorjausten yhteydessä. Latausasemien asennuksen yhteydessä tilapäislataussopimukset irtisanotaan ja tehdään uudet lataussopimukset.
Näin pääset lataamaan sähköautoasi
Sähköauton latauksesta tehdään aina sopimus.
- Ilmoita kiinnostuksesta sähköauton lataukseen täyttämällä tämä lomake ja toimittamalla se talosi kiinteistösihteerille. Kiinteistösihteerien yhteystiedot löydät hakutoiminnolla täältä .
- Kiinteistösihteeri tarkistaa latausvaihtoehtojen saatavuuden kohteessa.
- Kiinteistösihteeri toimittaa sinulle sopimuksen allekirjoitettavaksi.
- Allekirjoita sopimus.
Jatka tästä, jos teit sopimuksen tilapäislatauksesta - Autolämmitystolpan rakennetta muutetaan ja tolppa merkitään oranssilla TA-lataus -tarralla.
- Voit aloittaa latauksen.
Jatka tästä, jos taas teit sopimuksen TA-Basiclatauksesta tai TA-Latausratkaisusta - Rekisteröidy eParkingiin, lähetä käyttöoikeushakemus ja varaa eTolppa-paikka erillisen ohjeen mukaan.
- Voit aloittaa latauksen.
Jos sinulla ei ole autoa, mutta pysäköintipaikallasi on latausasema
Pysäköintipaikkoja joudutaan vaihtamaan
Tilapäislatausta tai latausasemaa ei voida aina toteuttaa juuri halutulle pysäköintipaikalle, ja paikkoja joudutaan vaihtamaan sähköautoilijoiden ja muiden käyttäjien kesken. Muut käyttäjät ovat velvollisia tarvittaessa vaihtamaan pysäköintipaikkaansa, jotta sähköautoilijalle saadaan järjestettyä latausmahdollisuus. Mikäli pysäköintipaikkoja on vähemmän kuin asuntoja ja pysäköintipaikkoja joudutaan jonottamaan, ei sähköautoilija kuitenkaan pääse jonon ohi.
Latausaseman pistorasiaa voi käyttää muun kuin sähköajoneuvon lämmittämiseen
TA-Basiclatauksen superschukoa (schuko tarkoittaa pistorasiaa) ja TA-Latausratkaisun latausasemassa olevaa erillistä schukoa voidaan käyttää myös muun kuin sähköajoneuvon lämmittämiseen. Tällöin latausasemaa ei käytetä lataukseen eikä pysäköintipaikan haltijalle aiheudu ylimääräisiä kuluja. Myös lämmityskäytössä latausaseman pistorasiaa ohjataan eParking-sovelluksella. Rekisteröidy eParkingiin, lähetä käyttöoikeushakemus ja varaa eTolppa-paikka erillisen ohjeen mukaan.
Kuormanhallinta
Kuormanhallinta on olennainen osa sähköautojen latausjärjestelmää. Kuormanhallinnalla mahdollistetaan suuremmat lataustehot, kun kuormitus on vähäistä sekä varmistetaan, että kiinteistön sähköverkko ei missään tilanteessa ylikuormitu.
Tilapäislataus
Tilapäislatauksessa ei ole älykästä kuormanhallintaa, siksi ylikuormitustilanteiden välttämiseksi tilapäislatauksia voidaan toteuttaa rajoitettu määrä. Tilapäislataukseen soveltuvat paikat kartoitetaan aina kohdekohtaisesti.
TA-Basiclataus
Ylikuormitustilanteessa latausta katkotaan päälle/pois. eParking-järjestelmän algoritmi vuorottelee latausta tasaisesti eri latausasemien välillä.
TA-Latausratkaisu
Ylikuormitustilanteessa lataustehoa pienennetään. Type 2 -latausliittimessä on johtimet myös latausaseman ja auton välistä kommunikaatiota varten, joiden avulla eParking-järjestelmä ylikuormitustilanteessa antaa autolle käskyn pienentää latausvirtaa. Tällöin latausta ei tarvitse kokonaan katkaista, vaikka lataajia olisi useita samaan aikaan.
Sivu päivitetty viimeksi: 18.6.2025