Sivustomme käyttää evästeitä, jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt tämän. Lue lisää tietoa aiheesta

Laajakaista

Pyrimme tarjoamaan kaikissa kohteissamme asukkaillemme laajakaistaliittymän mahdollisuuksien mukaan. Operaattoreiden rajoitusten vuoksi tämä ei kuitenkaan valitettavasti ole mahdollista aivan kaikissa kohteissamme. Liittymiä on kahdenlaisia: ulkopuolisen operaattorin kiinteistölaajakaista sekä TA-laajakaista.

Laajakaistayhteyksiämme on uudistettu, ja valtaosassa kiinteistöistämme on Telian, Elisan tai DNA:n kiinteistölaajakaista. TA-laajakaistasta luovutaan kaikissa kiinteistöissä vuoden 2019 aikana. Lue lisää täältä. Liittymiin tulevat muutokset ja aikataulut voit tarkistaa osoitteesta https://ta.fi/verkkoyhteysuudistus.


Tarkista liittymän saatavuus talossasi

Tarkista oman talosi laajakaistaliittymän saatavuus ja mahdollisen liittymän tiedot talosi kohdesivulta syöttämällä osoitteesi alle.


Miten tilaan liittymän?

Tarkista ensin oman talosi laajakaistaliittymän saatavuus ja mahdollisen liittymän tiedot talosi kohdesivulta yllä olevan hakutoiminnon avulla.

Jos talossasi on ulkopuolisen operaattorin kiinteistölaajakaista, saat liittymän käyttöösi tilaamalla sen suoraan palveluntarjoajalta (DNA, Elisa tai Telia). Liittymä kannattaa tilata viimeistään noin viikkoa ennen muuttoa, jotta se on käytettävissä heti muuttopäivästä lähtien.

Jos talossasi on TA-laajakaista, saat sen käyttöösi tekemälle meille tilauksen joko sähköisellä tilauslomakkeella tai toimittamalla tulostettavan lomakkeen toimistollemme.


Perustiedot laajakaistaliittymistä

Kiinteistölaajakaista

Kiinteistölaajakaistalla tai taloyhtiölaajakaistalla tarkoitetaan liittymää, josta taloyhtiö on tehnyt sopimuksen operaattorin kanssa ja maksaa heille tietyn summan kuukaudessa. Saat käyttöösi tietyn perusnopeuden (yleensä 10 Mbps) ilman liittymis- ja käyttömaksua. Halutessasi voit tilata nopeamman yhteyden alennettuun hintaan.

Yhteys toteutetaan puhelin-, ethernet- tai TV-kaapelia pitkin. Yhteyden tekninen toteutus ja mahdollinen päätelaitteen tarve selviää kysymällä palveluntarjoajalta.

TA-laajakaista

TA-laajakaistayhteys on TA:n tarjoama maksuton laajakaistayhteys. Käytännössä yhteys on joko Nebulan, tai Suomicomin tarjoama yhteys, joka jaetaan asuntoihin.

Yhteys toteutetaan vanhoissa (noin ennen 2002 valmistuneissa) asunnoissa puhelinkaapelointia pitkin ja uudemmissa ethernet-yleiskaapelointia pitkin. Vanhemmissa kohteissa sinun on tästä syystä ostettava ADSL-modeemi, jonka voi hankkia esimerkiksi elektroniikkaliikkeistä tai operaattoreiden myymälöistä. Uusissa huoneistoissa yhteyttä voi käyttää yhdellä tietokoneella ilman lisälaitteita. Langatonta käyttöä varten täytyy kuitenkin hankkia WiFi-tukiasema.

Liittymään ei sisälly sähköpostiosoitetta eikä tilaa www-sivuille. Tämä johtuu siitä, että liittymä on pyritty tekemään mahdollisimman edulliseksi ns. perusliittymäksi. Liittymässä on käytössä osoitteenmuunnos eli NAT, joka saattaa haitata tai estää nettipelien toimintaa.


Miten nopeita liittymät ovat?

Kiinteistölaajakaistan nopeus on yleensä 10 Mbps. Lisämaksusta voit tilata nopeamman yhteyden palveluntarjoajalta.

TA-laajakaistan nopeus uusien kohteiden liittymissä on pääsääntöisesti 50 Mbps/10 Mbps (sisäänpäin 50 Mbps ja ulospäin 10 Mbps). Koska yhteys on jaettu, emme voi taata tiettyä asuntokohtaista nopeutta. Käytännössä asuntokohtainen latausnopeus on jotain 20 Mbps ja 50 Mbps välillä.

Voit katsoa liittymäkohtaisen nopeuden kohdesivulta syöttämällä osoitteesi alle.


Olen vaihtamassa asuntoa toiseen TA:n asuntoon. Miten toimin laajakaistaliittymän kanssa?

Tarkista, millainen laajakaistaliittymä uudessa asunnossasi on. Mikäli uudessa osoitteessasi on eri operaattorin liittymä, sinun täytyy irtisanoa aiempi liittymä ja tehdä sopimus uuden operaattorin kanssa. Jos operaattori on sama, ole yhteydessä operaattoriin ja sovi liittymän siirrosta.

Jos nykyisessä ja uudessa asunnossasi on TA-laajakaista, tee meille tilaus uuteen asuntoon tilauslomakkeella.


Olen muuttamassa pois TA:n asunnosta. Miten toimin laajakaistaliittymän kanssa?

Jos sinulla on ulkopuolisen operaattorin kiinteistölaajakaista, ilmoita poismuutostasi operaattorille.

Jos sinulla on TA-laajakaista, liittymää ei tarvitse erikseen irtisanoa. Riittää, että teet meille irtisanomis- tai luovutusilmoituksen asunnostasi.


Lisätietoja: 

Asiakaspalvelu
Puh. 045 7734 3760
Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

Asukas vastaa liittymän lainmukaisesta käytöstä. Jos liittymän käyttäjää epäillään esimerkiksi tekijänoikeusrikkomuksesta (internetistä on ladattu materiaalia ja levitetty sitä edelleen ilman asianomaista lupaa), luovutamme asiaa tutkivalle viranomaiselle liittymän tiedot.

TA-laajakaistan online-tilaus (tunnistautuminen pankkitunnuksilla) 
TA-laajakaistan tulostettava tilauslomake (pdf)
TA-laajakaistan sopimusehdot