Uusi asukas – tervetuloa uuteen kotiin
Muutto uuteen kotiin tuo mukanaan myös paljon hoidettavia ja muistettavia asioita. Helpottaaksemme muuttoasi, olemme koonneet sinulle uuden asukkaan muistilistan. Tältä sivulta löydät myös oikopolut asukkaillemme suunnattuihin tärkeisiin ohjeistuksiin.
Uuden asukkaan muistilista
1. Irtisano vanha asuntosi
Jos asut vuokra- tai asumisoikeusasunnossa, muista irtisanoa vanhan asunnon vuokra- tai asumisoikeussopimus kirjallisesti hyvissä ajoin.
2. Tee sähkösopimus
Irtisano vanha sähkösopimuksesi ja tee sähkösopimus uuteen asuntoosi mieluiten jo kaksi viikkoa ennen muuttoa. Näin varmistat, että muuttopäivänä sähköt on kytketty. Sähkösopimuksen voit tehdä valitsemasi yhtiön kanssa.
3. Siirrä kotivakuutus
Ota yhteyttä vakuutusyhtiöösi ja siirrä kotivakuutuksesi uuteen asuntoon. Varmista myös, että vakuutuksesi on voimassa muuton aikana.
Kotivakuutus antaa sinulle taloudellista turvaa vahinkotilanteissa (esim. vesivahinko), jolloin asukas saattaa joutua korvaamaan omalle asunnolle tai naapurihuoneistolle tapahtuneet vahingot.
Kaikki kiinteistömme ovat vakuutettuja kiinteistövakuutuksella. Kiinteistövakuutus ei kuitenkaan korvaa esimerkiksi tulipalon, putkivuodon tai varkauden aiheuttamia vahinkoja omaisuudellesi tai irtaimistolle. Edellytämmekin kotivakuutuksen voimassaoloa kaikissa asunnoissamme. Kotivakuutusta ottaessasi, selvitä myös vakuutuksen laajuus.
4. Tee muuttoilmoitus
Muuttoilmoitus on helpoin tehdä netissä osoitteessa www.posti.fi/muuttoilmoitus. Tarkista Postin ja Digi- ja väestötietoviraston sivuilta, mille yrityksille tiedot menevät, sillä tätä kautta tieto muutosta ei mene kaikkiin yrityksiin. Varmista, että uusi osoitteesi on kaikkien tarvittavien tahojen tiedossa.
Tee muuttoilmoitus Postin palvelussa
5. Hae tarvittaessa asumistukea
Mikäli saat Kelalta asumistukea, opintotukea tms. muista ilmoittaa uudet tiedot ja lähettää tarvittavat uudet lomakkeet Kelalle. Kun ilmoitat tiedot ajoissa, et joudu odottamaan kauaa Kelan päätöksiä asuessasi jo uudessa asunnossasi. Lisätietoja saat Kelan sivuilta.
6. Muista laajakaista
Pyrimme tarjoamaan kaikissa kohteissa asukkaillemme maksuttoman laajakaistaliittymän mahdollisuuksien mukaan. Operaattoreiden rajoitusten vuoksi tämä ei kuitenkaan valitettavasti ole mahdollista aivan kaikissa kohteissamme. Kiinteistöissämme on pääsääntöisesti Telian, Elisan tai DNA:n kiinteistölaajakaista. Tarkista oman asuntosi laajakaistatilanne myyntineuvottelijalta. Mikäli asuntosi sisältää maksuttoman laajakaistan, saat käyttöösi tietyn perusnopeuden (yleensä 50 Mbps) ilman liittymis- ja käyttömaksua. Halutessasi voit tilata nopeamman yhteyden palveluntarjoajalta edulliseen lisähintaan.
Jos talossasi on ulkopuolisen operaattorin kiinteistölaajakaista, saat liittymän käyttöösi tilaamalla sen suoraan palveluntarjoajalta (DNA, Elisa tai Telia). Liittymä kannattaa tilata viimeistään noin viikkoa ennen muuttoa, jotta se on käytettävissä heti muuttopäivästä lähtien.
7. Nouda uuden asunnon avaimet
Saat avaimet uuteen asuntoosi yhteyshenkilösi kanssa sopimanasi ajankohtana, kun asumisoikeusmaksu (asumisoikeusasunnoissa) tai vakuusmaksu (vuokra-asunnoissa) näkyy kirjautuneena tilillämme. Joissain kaupungeissa myös asumisoikeusasunnon vakuusmaksu tulee olla maksettuna ennen avainten luovutusta.
Saat avaimet toimistoltamme ellei toisin ole sovittu. Tarkista yhteyshenkilöltäsi, mistä toimipisteestä voit hakea avaimet. Muista ottaa mukaasi henkilötodistus.
8. Tarkista uuden asuntosi kunto
Muutettuasi uuteen asuntoon, täytä muuttotarkastuslomake kahden viikon kuluessa asuntoon muutosta. Voit täyttää muuttotarkastuslomakkeen nettisivuillamme tai toimittaa paperisen lomakkeen toimistollemme.
Lomakkeella tulee ilmoittaa havaitsemasi huoneiston puutteet ja viat, jotta et ole niistä vastuussa sopimuksen päättyessä. Lähettämäsi muuttotarkastuslomakkeen saat myös omaan sähköpostiisi, joka kannattaa pitää tallessa.
Huomioithan, että muuttotarkastuslomake ei korvaa huoltotilausta huoltoyhtiölle. Jos huomaat huoneistossa akuutteja vikoja (esim. vuotava hana), ilmoita niistä saman tien huoltoyhtiölle.
9. Tarkista asunnon palovaroittimet
Palovaroitin on lakisääteinen asuinhuoneiston varuste ja sen toimivuuden tarkastus on asukkaan vastuulla. Palovaroitin voi olla pattereilla toimiva tai verkkovirtaan kytketty, jolloin siinä on varmistuspatteri. Patterilla toimivan palovaroittimen uusimisesta vastaa asukas. Jokaisen asunnon kerroksen alkavaa 60 m2 kohden tulee olla vähintään yksi palovaroitin.
10. Rekisteröidy asukassivuille
Kohdekohtaisilta asukassivuilta löydät mm. tärkeää tietoa juuri omaan taloosi ja asumiseesi liittyen sekä ajankohtaisia tiedotteita. Voit myös tarkastella omia maksutietojasi, tehdä vikailmoituksen ja päivittää omia tietojasi.
Autopaikat
Mikäli tarvitset autopaikan, ota yhteyttä kohteen myyntineuvottelijaan tai kiinteistösihteeriin. Autopaikkojen ja sähköautojen latauspisteiden saatavuus vaihtelee kohteittain.
Testaa viihtyisitkö meillä
Asukasopas
Olemme koonneet asukasoppaaseemme kaikki tärkeimmät ohjeet ja vinkit asumiseesi liittyen. Asukasoppaasta löydät myös ohjeet kodin kunnossapitoon ja remontointiin. Mikäli sinulla on ajatuksissa remontin teko huoneistoon, ole aina etukäteen yhteydessä kiinteistömanageriin ja hae muutostöille kirjallisesti lupaa.
Lue asukasopas ja katso myös nettisivuiltamme asukasinfo.
Asiakaspalvelukeskus
Puh. 045 7734 3777
arkisin klo 8-16
info@ta.fi
Sivu päivitetty viimeksi: 15.11.2024