TA-Yhtiöt tekee Fortumin ja Leanheatin kanssa yhteistyötä tuottaakseen omistamiinsa asuntoihin ekologisempaa kaukolämpöä. Yhteistyön tavoitteena on parantaa asumisen energiatehokkuutta, jonka avulla hillitään asumisesta aiheutuvia ympäristövaikutuksia. Näillä toimenpiteillä TA-Yhtiöt vähentää hiilidioksidipäästöjä vuodessa merkittävästi, arviolta noin 830 keskivertosuomalaisen hiilijalanjäljen verran.

TA-Yhtiöt on ottanut tämän syksyn aikana käyttöön Fortumin kaukolämmön kulutusjouston lähes 3 000 vuokra- ja asumisoikeusasunnossa Espoossa, Kirkkonummella, Tuusulassa, Järvenpäässä ja Kauniaisissa. Samalla käyttöön otetaan Fortumin hiilineutraali EkoPlus-lämpötuote, joka on tuotettu 100 % uusiutuvilla polttoaineilla ja hukkalämmöillä. Sopimus ei nosta lämmityskustannuksia.

Lisäksi TA-Yhtiöiden asuntokannasta 15 000 vuokra- ja asumisoikeusasunnossa on viime vuoden puolella otettu käyttöön Leanheat-lämmönsäätöjärjestelmä.

– Alustavien laskelmien mukaan pystymme näillä toimenpiteillä vähentämään hiilidioksidipäästöjä kiinteistöissämme merkittävästi, yhteensä 8,5 miljoonan kilogramman edestä vuodessa. Tämä vastaa käytännössä noin 830 keskivertosuomalaisen vuotuisia hiilidioksidipäästöjä tai noin 1 300 matkaa henkilöautolla maapallon ympäri, kertoo TA-Yhtiöihin kuuluvan TA-Yhtymä Oy:n toimitusjohtaja Jouni Linnavuori.

Energiasäästöjä asumismukavuudesta tinkimättä

Kaukolämmön kulutusjousto on osa nykyaikaista kaupunkien energiajärjestelmää. Kulutusjouston avulla kaukolämmön tuotantoa ja kiinteistöjen lämmitystä optimoidaan niin, että lämpöä ohjataan sinne, missä sitä kulloinkin tarvitaan: esimerkiksi kauppakeskuksen lämmitys voi joustaa aamulla, jolloin lämpöä ohjataan kotitalouksiin aamutoimia varten. Lämmitys joustaa ilman, että käyttäjät huomaavat muutosta sisälämpötilassa tai lämpimän käyttöveden saatavuudessa.

Lämmön kulutusta ja sen tuotantoa optimoimalla voidaan vähentää fossiilisten varalämpölaitosten käyttöä ja torjua ilmastonmuutosta. Kulutusjouston ja EkoPlus-lämpötuotteen  avulla TA-Yhtiöiden kiinteistöjen kaukolämmön päästövähenemä on alustavien laskelmien mukaan noin 6,8 miljoonaa kilogrammaa vuodessa.

– Asuminen aiheuttaa suuren osan suomalaisten tuottamista kasvihuonepäästöistä, joten näillä päästövähennyksillä on iso vaikutus. Haluamme osaltamme kehittää asumista ympäristöystävällisempään suuntaan ja minimoida toimintamme ympäristövaikutukset. Asumisen energiatehokkuuden parantaminen on osa ympäristövastuutamme ja yksi merkittävimmistä keinoista, jolla voimme osaltamme hillitä ilmastonmuutosta, Jouni Linnavuori sanoo.

Leanheat-lämmönsäätöjärjestelmän avulla tasalaatuisempaa sisäilmaa

TA-Yhtiöt on tehnyt kehitystyötä energiatehokkuuden parantamiseksi jo yli kymmenen vuoden ajan ja etsii jatkuvasti uusia keinoja säästää energiaa. Ympäristöystävällisen Leanheat-järjestelmän käyttö TA-Yhtiöiden kiinteistöissä vähentää energiankulutusta ja samalla hiilidioksidipäästöjä. Päästövähennys on vuositasolla noin 1,7 miljoonaa kilogrammaa, mikä vastaa esimerkiksi 5 000 ihmisen edestakaista lentomatkaa Helsingistä Brysseliin. Leanheat-järjestelmä on käytössä noin 90 prosentissa TA-Yhtiöiden vuokra- ja asumisoikeuskiinteistöistä.

– Leanheat-järjestelmän tuottaman jatkuvan mittaustiedon perusteella sisäilma saadaan pidettyä parempana ja terveellisempänä sekä lämpö tasaisena. Näin paranee myös asumisen mukavuus ja laatu. Leanheatin ansiosta kiinteistöjen lämmitysenergiankulutusta on saatu pienennettyä keskimäärin noin 7 %. Tämä tarkoittaa samansuuruista säästöä myös hiilidioksidipäästöissä, Jouni Linnavuori sanoo.

Tekoälyn ohjaukseen perustuva Leanheat-lämmönsäätöjärjestelmä pitää asuntojen sisälämpötilat tasaisina ja miellyttävinä ulkolämpötilojen vaihteluista huolimatta. Leanheat Oy:n toimittama järjestelmä seuraa etäluettavien lämpömittareiden kautta keskilämpötilaa ja ennakoi oppivan järjestelmän avulla tulevia energiahuippuja. Fortumin kulutusjousto ei vaikuta Leanheatin avulla jo nyt saavutettaviin hyötyihin, vaan toimii sen rinnalla optimoiden kiinteistön lämmitystä asuinolosuhteiden, säätilojen sekä kaukolämmön tuotantotilanteen mukaan.

Lisätietoja: